Kontakt
Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy
Welecka 13b
72-006 Mierzyn
KRS 0000682444
Telefony
Sekretariat: 91 462 59 31
Zapisy na kursy: 729 871 074
Zarząd: 506 533 449
konto bankowe:
VW Bank 07 2130 0004 2001 0837 0512 0001
HARMONOGRAM dyżurów |
|||
DATA I MIEJSCE |
GODZINY DYŻURÓW |
LICZBA GODZIN |
|
5 maja 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
10 maja 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
19 maja 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
24 maja 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
2 czerwca 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
7 czerwca 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
21 czerwca 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
30 czerwca 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
5 lipca 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
14 lipca 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
19 lipca 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
28 lipca 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
2 sierpnia 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
11 sierpnia 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
16 sierpnia 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
25 sierpnia 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
6 września 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
15 września 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
20 września 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
29 września 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
4 października 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
13 października 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
18 października 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
27 października 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
3 listopada 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
8 listopada 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
17 listopada 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
22 listopada 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
1 grudnia 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
6 grudnia 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
15 grudnia 2022 – ZUL Mierzyn |
13:30 – 18:30 |
5 |
|
20 grudnia 2022 – PUP Police |
09:00 – 14:00 |
5 |
|
ŁĄCZNIE |
160 h |
W dniach 4-5 października 2021 roku w Szczecinie na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego odbyło się międzynarodowe seminarium naukowe ,,100 lat uniwersytetów ludowych w wolnej Polsce (1921-2021).
Organizatorami spotkania byli Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych.
Wydarzenie zostało objęte Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości (www.prezydent.pl), a także Patronatem honorowym prof. dr. hab. Piotra Glińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, a także Pana Wojciecha Kaczmarczyka - Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Patronat naukowy został udzielony przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
Konferencja była już trzecią odsłoną polsko-niemieckich seminariów naukowych z cyklu ,,Uniwersytety ludowe – pomiędzy teorią a praktyką”. Inspiracją do zwołania kolejnego międzynarodowego spotkania była setna rocznica powołania do życia pierwszego polskiego internatowego uniwersytetu ludowego w Dalkach koło Gniezna. Wydarzenie to miało miejsce w 1921 roku.
W konferencji wzięło udział ponad 140 osób, reprezentujących zarówno polskie jak i zagraniczne organizacje. Obecni byli przedstawiciele uniwersytetów ludowych m.in. z Grzybowa, Kruszwicy, Radawnicy, Wieżycy, Woli Sękowej, Mierzyna, jak również działacze i badacze z Norwegii, Szwecji, Niemiec, Danii czy Ukrainy.
3 października 2021 o godz. 10.30 w Kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Mierzynie została odprawiona uroczysta msza święta poświęcona pamięci zmarłych w ostatnim stuleciu nauczycieli i wychowanków polskich uniwersytetów ludowych, połączona z odsłonięciem tablicy pamiątkowej ufundowanej przez Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy. Po mszy odbył się wernisaż wystawy prac szczecińskiej artystki Agaty Pełechaty „Plakat jako forma wypowiedzi artystycznej”, przy okazji którego można się było także zapoznać z szeroką działalnością Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Ludowego w Mierzynie.
4 października 2021 o godz. 10.00 rozpoczęło się oficjalne otwarcie konferencji przez Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego dr hab. Irenę Ramik-Mażewską, prof. US, a także Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Wojciecha Kaczmarczyka. Na dobry początek obrad wystąpił przed wszystkimi duet „Zoriuszka”. Po koncercie dokonano uroczystego odczytu listu od Prezydenta Rzeczpospolitej Polski Andrzeja Dudy.
Następnie miały miejsce wystąpienia przedstawicieli organizatorów, m.in. dr hab. Ireny Ramik-Mażewskiej, prof. US – Dziekan WNS US, dr. hab. Jerzego Kojkoła, prof. AMW – Dziekana WNHiS AMW, mgr Angeliki Felskiej, Prezes ZUL, mgr Jakuba Mincewicza, Prezesa OSULu.
Po pierwszej sesji plenarnej nastąpiło uroczyste otwarcie wystawy z okazji 100-lecia uniwersytetów ludowych w niepodległej Polsce. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego we współpracy z Wydziałem Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW w Gdyni.
W ciągu dwóch dni trwania seminarium przedstawiono 37 referatów (także w formie online) podzielonych na 6 sesji tematycznych. Ze względu na dużą ilość wystąpień trudno będzie przedstawić tu wszystkie, dlatego poniżej znaleźć można program Konferencji.
Podczas dwudniowego seminarium prowadzono również rozmowy na temat współpracy międzynarodowej między przedstawicielami polskich, duńskich, niemieckich, norweskich jak i szwedzkich uniwersytetów ludowych.
Na zakończenie konferencji zorganizowano praktyczne warsztaty rękodzielnicze oraz warsztat historyczny prowadzony przez dr. hab. Tomasza Maliszewskiego, prof. AMW.
PROGRAM KONFERENCJI
4 PAŹDZIERNIKA 2021 R. (PONIEDZIAŁEK)
9.00-10.00 – rejestracja uczestników konferencji
10.00 – uroczyste otwarcie konferencji
Powitanie uczestników (dr hab. Beata Bugajska, prof. US, dr hab. Tomasz Maliszewski, prof. AMW)
Koncert na dobry początek: Duet „Zoriuszka”
List od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy
Wystąpienia Gości Honorowych
(wg zgłoszeń)
Wystąpienia przedstawicieli organizatorów (dr hab. Irena Ramik-Mażewska, prof. US – Dziekan WNS US, dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. AMW – Dziekan WNHiS AMW, mgr Angelika Felska – Prezes ZUL, mgr Jakub Mincewicz – Prezes OSUL)
10.45-11.45 – PIERWSZA SESJA PLENARNA (moderatorzy: prof. dr hab. Barbara Kromolicka, dr hab. Astrid Męczkowska-Christiansen, prof. AMW)
prof. dr Anders Holm (Københavns Universitet) – Grundtvig a idea szkół ludowych
dr hab. Tomasz Maliszewski, prof. AMW – Polskie drogi do uniwersytetu ludowego
prof. dr hab. Tadeusz Pilch (Uniwersytet Warszawski) – Trudne pytania na wielkie jubileusze uniwersytetów ludowych
11.45–12.00 – Uroczyste otwarcie wystawy z okazji 100-lecia uniwersytetów ludowych w niepodległej Polsce (przygotowanie: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego we współpracy z Wydziałem Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW w Gdyni).
12.00-12.15 – przerwa kawowa
12.15-14.00 - DRUGA SESJA PLENARNA (moderatorzy: dr hab. Beata Bugajska, prof. US, prof. dr Anders Holm)
dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US – Emancypacja środowisk wiejskich w Polsce międzywojennej na przykładzie ruchu spółdzielczego i uniwersytetów ludowych
prof. dr hab. Eleonora Sapia-Drewniak (Opole) – Grundtvigowska idea uniwersytetu ludowego i ich realizacja na Opolszczyźnie w okresie międzywojennym
dr Mirosława Bednarzak-Libera (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego) – Uniwersytety ludowe w zbiorach Archiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego
prof. Karl Kristian Aegidius (Den Frie Lærerskole i Ollerup) – Demokracja a uniwersytety ludowe
mgr inż. Zofia Kaczor-Jędrzycka (Fundacja Polskich Uniwersytetów Ludowych) - Pedagogika uniwersytetów ludowych Zofii Solarzowej „Chrzestnej” i jej aktualność w XXI w.
mgr Ewa Smuk-Stratenwerth (Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie) - Od Grundtviga do Franciszka – inspiracje dla Ekologicznego Uniwersytetu Ludowego w Grzybowie
mgr Jan Masłyk – Historia życiem pisana – czyli moje uniwersytety ludowe
Dyskusja
14.00-14.45 – obiad
14.45-16.15 – TRZECIA SESJA PLENARNA (moderatorzy: dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US, prof. dr hab. Tadeusz Pilch)
dr hab. Małgorzata Rosalska, prof. UAM - Recepcja myśli ks. Antoniego Ludwiczaka w działaniach i refleksjach współczesnych duszpasterzy rolników i mieszkańców wsi
dr Maria Meiners-Gefken (Volkshochschule Krempe) – Miejsce uniwersytetów ludowych w edukacji dorosłych w landzie Schleswig-Holstein
mgr Peter Mogensen (Brenderup Højskole) – Działania Brenderup Højskole na rzecz zrównoważonego rozwoju – inspirowanie uczniów do pracy nad alternatywnymi sposobami życia
adj./lic. Trond Instebø (Hardanger Folkehøgskule) – Doświadczenia norweskich uniwersytetów ludowych
dyr. Elsebeth Gerner Nielsen (The Association of Folk High Schools in Denmark) – Rola uniwersytetów ludowych w demokratyzacji społeczeństwa
dr Wacław Idziak (Politechnika Koszalińska) - Pedagogika zabawy w realizacji misji uniwersytetów ludowych
16.15-16.30 – przerwa kawowa
16.30-18.30 – CZWARTA SESJA PLENARNA (moderatorzy: prof. Eleonora Sapia-Drewniak, mgr Angelika Felska, dr hab. Tomasz Maliszewski, prof. AMW)
a) Forum polskich uniwersytetów ludowych
mgr Jakub Mincewicz (Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych) – Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych – szanse i zagrożenia
mgr Elżbieta Gniazdowska (Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych) – Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych dawniej i dziś
mgr Dorota Pronobis (Nadgoplański Uniwersytet Ludowy w Kruszwicy) – Rola Nadgoplańskiego Uniwersytetu Ludowego na styku Kujaw i Wielkopolski
mgr Sulisława Borowska, mgr Mariusz Mówka (Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy), Kaszubski Uniwersytet Ludowy – obywatelskość w praktyce
mgr Bożenna Pawlina-Maksymiuk (Nadbużański Uniwersytet Ludowy w Husince) – Niematerialne dziedzictwo kulturowe – edukacja
mgr Mirosław Mincewicz (Uniwersytet Ludowy w Radawnicy) – Ewolucja uniwersytetów ludowych na przykładzie Uniwersytetu Ludowego w Radawnicy
mgr Monika Wolańska (Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej) – Sztuka i rzemiosło w działaniach społecznych i ekologicznych
mgr Elżbieta Gontarz (Uniwersytet Ludowy w Adamowie) – Adamów – w drodze do własnego uniwersytetu ludowego
mgr Paulina Ruta (Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking) – Pierwszy w Polsce Uniwersytet Ludowy Kultury Fizycznej – nowe wyzwania, wspólne cele, wartości i działania
Dyskusja
b) Doświadczenia z międzynarodowego projektu „Nauczyciel w uniwersytecie ludowym wobec wyzwań współczesnej Europy”
mgr Magdalena Przybyła-Małka (Uniwersytet Ludowy w Radawnicy) – Założenia projektu nauczyciel w uniwersytecie ludowym wobec wyzwań współczesnej Europy
mgr Ines C. Koch (Heimvolkshochschule am Seddiner See) – Internatowe uniwersytety ludowe w perspektywie aktualnych wyzwań
mgr Lidia Król (Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy) – „Budżet w pigułce”. Ewaluacja kursu pilotażowego dla osób dorosłych o niskim poziomie kompetencji podstawowych
mgr Bianca Thiel (Heimvolkshochschule Konrad-Martin-Haus) – E-Learning w uniwersytetach ludowych – o szansach i wyzwaniach. Raport z działań terenowych
5 PAŹDZIERNIKA 2021 R. (WTOREK)
9.30-10.45 – PIĄTA SESJA PLENARNA (moderatorzy: dr Rafał Iwański, dr hab. Małgorzata Rosalska, prof. UAM)
prof. dr Bernd Käpplinger (Justus-Liebig-Universität Gießen) – Dzieje uniwersytetów ludowych w Niemczech w latach 20. XX wieku – powrót do zróżnicowanych kierunków pracy
dr Peter Buhrmann (Verband der Bildungszentren im ländlichen Raum) – W sieci niemieckich uniwersytetów ludowych – szanse i wyzwania
prof. dr hab. Ewa Przybylska (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) – Niemiecki dyskurs o edukacji dorosłych w środowiskach wiejskich
mgr Levko Dovgan (ZURC – The West-Ukrainian Resource Center) – Żywym słowem przez Zoom: czy jest miejsce na zasady Grundtviga we współczesnym społeczeństwie ukraińskim?
dr Iwona Błaszczak (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) - Uniwersytety ludowe szkołą nowoczesnego regionalizmu – szanse i zagrożenia tradycyjnej kultury w globalizującym się świecie
10.45-11.00 – przerwa kawowa
11.00-12.30 – SZÓSTA SESJA PLENARNA (moderatorzy: dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. AMW, dr Wacław Idziak, Politechnika Koszalińska)
prof. dr hab. Agnieszka Bron (Stockholm University), dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński (Stockholm University) – Sekret skuteczności szwedzkich uniwersytetów ludowych. Tradycja i zmiana koord. Lina Remnert (Folkhögskolornas serviceorganisation FSO) – Zakres działalności, rola i struktura Stowarzyszenia Szwedzkich Uniwersytetów Ludowych
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK – Dorośli uczą się inaczej?! Wnioski dla praktyki uniwersytetów ludowych
prof. dr Ove Korsgaard (Århus University) – Refleksje o Grundtvigu, uniwersytetach ludowych i demokracji
Dyskusja
12.30-12.45 – przerwa kawowa
12.45-14.15 – WARSZTATY (3 warsztaty do wyboru przez uczestników)
1 - warsztat (praktyczny) - podmiot odpowiedzialny: Uniwersytet Ludowy w Radawnicy
2 - warsztat (historyczny) - podmiot odpowiedzialny: WNHiS Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni
3 - warsztat (praktyczny) - podmiot odpowiedzialny: Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie
14.15-14.30 – podsumowanie i zakończenie konferencji
----------------------------------------------------------------------------
KOMITET NAUKOWY:
dr hab. Tomasz Maliszewski, prof. AMW – przewodniczący
prof. Karl Kristian Ægidius (Den Frie Lærerskole i Ollerup)
prof. dr hab. Tadeusz Aleksander
prof. dr hab. Agnieszka Bron (Stockholm University)
dr hab. Beata Bugajska, prof. US
prof. dr Anders Holm (Københavns Universitet)
prof. dr. Bernd Käpplinger (Justus-Liebig-Universität Gießen)
dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. AMW
prof. dr Ove Korsgaard (Århus Universitet)
prof. dr hab. Barbara Kromolicka
dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński (Stockholm University)
dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US
dr hab. Jerzy Mazurek, prof. UW
dr hab. Astrid Męczkowska-Christiansen, prof. AMW
prof. dr hab. Tadeusz Pilch
prof. dr hab. Ewa Przybylska
dr hab. Irena Ramik-Mażewska, prof. US
dr hab. Małgorzata Rosalska, prof. UAM
prof. dr hab. Eleonora Sapia Drewniak
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK
dr hab. Agnieszka Stopińska-Pająk, prof. AWSB
dr hab. Zofia Szarota, prof. AWSB
KOMITET ORGANIZACYJNY:
dr hab. Beata Bugajska, prof. US – przewodnicząca
mgr Angelika Felska (ZUL) – wiceprzewodnicząca
dr Mirosława Bednarzak-Libera (MHPRL)
dr Agnieszka Bzymek (AMW)
mgr Janetta Charuta-Kojkoł (AMW)
dr Rafał Iwański (US)
Marcelina Król (ZUL)
mgr Jarosław Kwiatkowski (ZUL)
mgr Jakub Mincewicz (OSUL)
mgr Klaudia Piotrowska (US)
mgr Aleksandra Sobczak (US)
Tydzień temu odbyły się w ZULu charytatywne warsztaty szydełkowe, w czasie których osiem uczestniczek mogło samodzielnie wykonać piękne, trójkątne chusty. Całkowity dochód z warsztatów został przekazany na konto Polska Misja Medyczna / Polish Medical Mission z przeznaczeniem na pomoc Ukrainie. Dziękujemy!
Wszystkich naszych absolwentów oraz sympatyków zapraszamy na uroczystość otwarcia nowej siedziby! Świętować będziemy 12 marca 2022 od godz. 12.00 przy ul. Weleckiej 13b w Mierzynie.
Jak zawsze będzie się dużo działo: spektakl teatralny, wystawa, poczęstunek, ale przede wszystkim szacowni goście, którzy zaszczycą nas swoją obecnością.
Brakuje tylko Was, Drodzy Nasi!
Prosimy o potwierdzenie udziału w imprezie: tel. 532 319 616.
Do zobaczenia już w sobotę!
BLIGS czyli Blended Learning - AN INNOVATIVE GATE TO SUCCESS AT FOLK HIGH SCHOOL AND SIMILAR INSTITUTIONS - KA204-F9C1F515 - (Nauczanie hybrydowe -innowacyjna brama do sukcesu w uniwersytetach ludowych i podobnych instytucjach) jest to projekt finansowany z Programu Erasmus+ w obszarze Edukacja Dorosłych.
Liderem projektu jest Uniwersytet Ludowy w Radawnicy, a ZUL oraz sześć innych podmiotów są partnerami. Są to organizacje z Niemiec, Austrii, Włoszech, Francji oraz dwie organizacje z Finlandii.
Jak podaje lider projektu: „Idea tego projektu zrodziła się dzięki temu, że dostrzegliśmy problem i potrzebę lepszego wspierania ludzi w zdobywaniu i doskonaleniu podstawowych umiejętności i kompetencji kluczowych. Bardzo ważna jest dla nas zmiana i wzbogacenie metod i form pracy z tradycyjnych na blended learning oraz uatrakcyjnienie kursów oferowanych przez nasze instytucje. Chcemy, aby były one dostosowane do zmieniających się realiów XXI wieku, aby każdy, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy zamożności, miał do nich równy dostęp, a tym samym równe szanse edukacyjne. O możliwości wprowadzenia blended learningu do metodyki szkół ludowych myśleliśmy już od dawna, a obecna trudna sytuacja edukacyjna spowodowana pandemią COVID-19 utwierdziła nas w przekonaniu, że jest to dobry pomysł, który warto zbadać i wdrożyć”. Celem projektu jest ustalenie, czy blended learning jest techniką pracy, która może być z powodzeniem stosowana w takich instytucjach, jak uniwersytety ludowe i inne instytucje pracujące w formule uniwersytetu ludowego; oraz podniesienie i rozwinięcie kluczowych kompetencji edukatorów w instytucjach kształcenia dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli pracujących w uniwersytetach ludowych, którzy do tej pory opierali swoją pracę na tradycyjnej koncepcji grundtvigowskiej. Projekt ten ma otworzyć nauczycielom UL nowe możliwości, narzędzia i metody pracy, co przełoży się bezpośrednio na opracowanie programu nauczania, który będzie zawierał katalog kursów, umożliwiający nauczycielom prowadzenie zajęć z wykorzystaniem form online i nauczania zdalnego oraz ułatwiający dorosłym słuchaczom placówek dostęp do ścieżek doskonalenia umiejętności i podnoszenia podstawowych kompetencji.
W trakcie realizacji projektu zaplanowano opracowanie wyników pracy intelektualnej w postaci 6 kursów pilotażowych wraz z ich ewaluacją przeprowadzoną w krajach partnerskich, zestawu programów kursów oraz przewodnika metodyczno-dydaktycznego dla edukatorów dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem uniwersytetów ludowych.
Jednym z założeń projektu jest również wymiana międzynarodowa mająca na celu m.in. poznanie forma nauczania w innych krajach, a także wspólne wypracowanie metod i form pracy w systemie hybrydowym. Wymiany międzynarodowe odbywały się już w Austrii (online), Finlandii, Francji a ostatnio gościła nas partnerska organizacja w Hiszpanii-Sueca: partner Mancomunitat Ribera Baixa.
W związku z obecną sytuacją Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy oferuje wsparcie psychologiczne dla osób z Ukrainy. Dyżury psychologa oraz tłumacza języka ukraińskiego będą się odbywać w poniedziałki w godzinach 10-13 w naszej siedzibie przy ul. Weleckiej 13b w Mierzynie. W tym samym czasie dzieci będą mogły skorzystać ze strefy zabaw w naszej siedzibie. Zapraszamy!
У зв’язку зі сформованою ситуацією ми надаємо психологічну підтримку людям з України. Чергування психолога та перекладача з української мови відбуватиметься по понеділках з 10:00 до 13:00 у нашій штаб-квартирі за адресою вул. Welecka 13b, Мєжин. У той же час діти зможуть користуватися ігровою зоною в нашому штабі. Ласкаво просимо!
W czwartek, 10 lutego 2022 r. odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich, którego przedmiotem były Uniwersytety ludowe w Polsce - historia, działalność i perspektywy rozwoju. Spotkanie było prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość, dzięki czemu mogli wziąć w nim aktywny udział także przedstawiciele polskich uniwersytetów ludowych, w tym Prezes Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Ludowego – Angelika Felska. Na posiedzeniu poruszane były m.in. kwestie związane z ideą i historią UL w Polsce, z ich programami oraz finansowaniem.
Polish Folk High School Association: Grundtvig's ideas are very relevant to us
At an international seminar in Poland the importance of folk high schools was emphasized with a number of presentations from both researchers, principals and teachers. The country's folk high schools are experiencing an opportunity for a more permanent support from the state and they are happy that the Danish folk high schools support them
"Folk high schools are medicine for the soul."
This was said by a speaker to the nearly 150 people who were gathered in early October for an international conference in Szczecin in Poland. The occasion was the Polish high school movement's 100th anniversary, and the focus was on exchanging knowledge and experiences as well as on the Polish movement's work to achieve better rights in the country.
During the seminar a large number of presentations were held, and people agreed on the folk high schools' great importance for the society, people, democracy, health and sustainability.
Tadeusz Pilch, who is a professor of social pedagogy at the University of Warsaw, pointed out in his presentation that Scandinavia is often at the top of lists of the most innovative countries with most public engagement.
"The question is whether it is coincidental or whether there is a reason why the Scandinavian countries are high on those lists. And is that reason perhaps the almost 180-year-old high school tradition in the countries and the money and the support they receive from the government? Unfortunately, we do not get that support in Poland, "he said.
New folk high school association in Poland
Poland's first folk high school was established in 1921 only three years after the country's independence. Since then, the number of folk high schools has varied from less than 10 to 79, and today there are almost 20 folk high schools in the country. The schools have often felt pressured from a uncertain economy and a lack of support - but now is the time to work together for better rights. This was announced at the conference by Jakub Mincewicz, president of the new association "The Association of Polish Folk High Schools" .
“Grundtvig's ideas are very relevant to us at this time. The folk high schools are not an experiment. It is scientifically proven that they are able to do something special and that our knowledge is needed and necessary, ”he said, adding that for him it was about educating and forming the young generation.
Today, nine folk high schools are members of the new Polish association, which according to Jakub Mincewicz is a good start. During the conference, he invited all the high schools that had not yet signed up to join the association as well.
“What do we get out of gathering? We will be able to represent our interests better and together find funding and partners. We will be able to represent a need in Poland and globally. We must remember not only to develop individually. We believe in this collaboration”, he said.
Support from the Polish Government
In recent years, Poland has been criticized internationally for moving in an anti-democratic direction with the national conservative party PiS in front. In early October, the country's future in the EU was debated after the Polish Constitutional Court ruled that it did not feel compelled to comply with EU legal principles.
The free form of the folk high schools can also seem a bit distant from the country's approach to education and democracy. But nonetheless, the government has reached out to the high schools and paved the way for greater support for the schools. This is the experience of Ewa Smuk-Stratenwerth, who is the founder and head of the Ecological College in Grzybów and also gave a presentation at the seminar in Szczecin.
"We have not previously tried to work with governments, as they have not been interested in us. Our current government is the first in free Poland to come to us and ask us to take part in a dialogue about the folk high schools. They asked us to share our problems. And they have accepted a program written by us, where we could, for example, say no to having their nationalist approach written in, ”she says, adding that the next step is legislation.
Ewa Smuk-Stratenwerth believes that folk high schools can have a great impact on democracy in Poland.
“As I see it, folk high schools have really changed Danish society and helped to make you Danish. It is a beautiful heritage and you can discuss issues without agreement. We need that in Poland. We do not have to copy the Danish model completely, but we can use it to plant seeds and inspire, ”she says, adding that she is really happy that she managed to gather so many for the seminar.
“There are people who come from established folk high schools that have functioned for several years, and people from schools who only have the name in place. For me, it is a step forward in the history of the Polish folk high schools, ”she says.
Danish speakers
Among the Danish speakers were associate professor Anders Holm, who spoke about Grundtvig, teacher Peter Mogensen from Brenderup Højskole, who gave a presentation on sustainability, and the former teacher from Den Frie Lærerskole in Ollerup, Karl Kristian Ægidius, who received great praise for his support to the Polish high schools over the years. In addition, Secretary General Elsebeth Gerner Nielsen spoke about the role of folk high schools in the democratization of society.
"We are at a crossroads in history. We must develop new ways of thinking and new solutions. The folk high schools are one of the only places where we have the freedom to experiment and find answers to the great challenges we face today. Because we have the opportunity to do something extraordinary. Breaking habits. Play with ideas about how the world could be, and find solutions in them. We are pleased that the Polish government is supporting the Polish folk high schools and hope that they will also take the necessary measures to secure the folk high schools in Poland financially and legally, ”she said in her speech.
About the seminar
"100 years of the folk high schools in liberated Poland (1921-2021)" was held on October 4 and 5 at The West Pomeranian Folk High School in Mierzyn, Poland. It is held together with The Faculty of Social Sciences of the University of Szczecin, Polish Naval Academy of the Heroes of Westerplatte and Polish Federation of Folk High Schools.
Folkehøjskolernes Forening participated in the seminar in Poland. The aim of the days was to exchange knowledge, experiences and attitudes as well as to work for a high school law in Poland.
Cały artykuł w oryginale pod linkiem:
https://ffd.dk/nyheder/2021/
Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy
Welecka 13b
72-006 Mierzyn
KRS 0000682444
Telefony
Sekretariat: 91 462 59 31
Zapisy na kursy: 729 871 074
Zarząd: 506 533 449
konto bankowe:
VW Bank 07 2130 0004 2001 0837 0512 0001